Sådan bor vi

Pædagogisk indretning

Indretning af rummene afspejler pædagogikken og det til enhver tid igangværende projekt, og fortæller om børnenes læring og udvikling. Læreplanernes 6 temaer medtænkes i rummene. Der er forskellige læringsrum i institutionen som er voksenskabt – pædagogerne iagttager børnenes brug af læringsmiljøet. Pædagogerne kan gennem disse iagttagelser få be- eller afkræftet om indretningen understøtter pædagogikken.

Pædagogerne går ved siden af barnet og viser vej til nye legemuligheder i de forskellige legeområder. Barnets leg er præget af spontane legeoplevelser, hvor barnet har indflydelse på indhold og form. Vi skaber stimulerende læringsmiljøer gennem leg og aktiviteter, der både kan være spontane og planlagte.
 
Sanserum og musik (sprog, motorik, musik, drama, relationer mv)

I motorik og sanserummet, er der opstillet skumpuder og madrasser, samt ophængt bjælker til at hænge forskellige redskaber i (gynger, hængekøjer, sejl, reb m.v.) som vi bruger i aktiviteter. Desuden har vi musikanlæg, som vi bruger pædagogisk i.f.b med rytmik, klassisk musik og historiefortælling, samt ved højtider hvor f.eks julesange/koncerter fylder rummet og når børnene beder om at høre en udvalgt CD i forbindelse med en spontan aktivitet/leg. Til rytmik bruger vi også andre redskaber såsom hulahopringe, faldskærm, balanceredskab m.v.
 
Puslerum/toilet (selvhjulpenhed, æstetik og relationer)

I vores puslerum/toilet har vi afsyrede hylder og fletkurve til børnenes tøj, og dette, sammen med vores valg af farver, inviterer børnene ind i et rum, der oser af tryghed og hulestemning. Vi har mulighed for at afstemme lyset i rummet så børnene kan føle det rart at skifte ble/tøj, gå på toilet, vaske hænder, skifte tøj m.v.

Børnene har mulighed for – sammen med en voksen – selv at gå på toilet, vaske hænder, skifte tøj, kravle op på skiftebriksen, finde en ble til dem selv, tage tøj af og f.eks nattøj på – og de kan hjælpe deres kammerater også.
 
Soveværelserne (Selvhjulpenhed, æstetik og relationer)

Soveværelserne til børnene er dels med madrasser på gulvet, som de selv kan hjælpe med at anrette og de kan vælge at ligge ved siden af hinanden. Vi har køjesenge til de ældste børn. Børnene lærer med tiden selv at kravle op i de øverste køjer. Vi har mørklægningsgardiner for vinduerne så solen ikke generer søvnen. Vi har små diodelamper tændt i loftet (guldsmede hængende fra loftet) af hensyn til børn som ønsker lidt lys.

Børnene skal være omgivet af smukke ting som stimulerer barnets fantasi, indvirker positivt på barnets psyke, samt udvikler kompetencer hos barnet, og derfor fik vi bygget en speciel madrasanordning med smukt radiatorgitter i lågerne, så børnene selv kan hive hver deres lille madras ud på gulvet og ellers bruge podiet som en scene, hvor der kan hoppes og leges på de tider af døgnet, hvor der ikke skal soves.

Rummet gennemluftes før sengetid, hvilket betyder at det sundhedsmæssigt ikke kan dokumenteres, at der er forskel på at ligge i dette rum og udenfor i luften.
 
Filmhulen

Her vises billeder via slideshow eller små film med børnene selv, fra dagens projekt.
Børnene får derved mulighed for, at genkalde sig, samt skabe nye indre billeder fra projektetet, og derved få nye perspektiver på, samt forståelse af aktiviteten, når de ser sig selv og de andre børn på afstand.

Filmhulen bruges også til at inspirere ved spontane påfund i børnegruppen.

F.eks. Sylvester og Bror kravler på en bjælke der ligger på gulvet, Bror kigger på pædagogen og siger: “gå på line”. (Bror ved tydeligvis godt hvad det er) Pædagogen griber dette og sætter en film på med en linedanser. Bror og Asher vil nu have tylskørter på og de stiller sig tæt på filmlærredet og stirrer længe på linedanseren på filmen. Flere børn kommer til og de står helt stille og kigger på filmen. Pædagogen trækker bjælken hen foran filmhulen og børnene går nu på line på den. De løfter armene ud til siden – ligesom på filmen. Børnene er optaget af denne aktivet resten af eftermiddagen. Her griber pædagogen “de små øjeblikke” hvor børnene spontant får en ide – og udvider deres horisont ved at inspirere dem via filmen.
 
Køkkenkrogen: “Projekt Madglad”

Køkkenkrogen er etableret i forbindelse med vores deltagelse i “køkkenløftet” og børnenes projekt “madglad” som vi arbejder med fra midten af oktober 2015 til juni 2016.

Her er etableret en udstillingsvæg til de råvarer som børnene stifter bekendtskab med I projektet, samt duftposer/ranker med forskellige krydderier/urter m.v. Kornvalsen har fået sin plads her. Den gamle brødmaskine står på skabet, som indeni er dækket op med forskellige tallerkner og fade m.v i forskellige farver og former (købt på loppemarked).

I køkkenkrogen arbejdes der med madmod, madglæde, æstetik, de 5 grundsmage, råvarerkendskab og værtskab (se mere om dette andet sted på siden) Børnene får også kendskab til sammenhænge: (f.eks har børnene selv valset korn fra havre – til havregryn, som de har spist, de har lavet havregrød og spist, og de har efterfølgende lavet havregrødschips i ovnen som de har spist til eftermiddagsmad.)

Vi har skabt køkkenkrogen så den fremstår æstetisk og indbydende. Det er vores håb, at den derved vil tiltrække børnenes opmærksomhed, så de får lyst til at udforske de muligheder der findes der.
(Se under køkkenløft/projekt madglad)
 
Hyggeøen (sproglig udvikling, relationer, sociale kompetencer )

Her er rummet for dialogisk læsning, kigge i bøger på eget initiativ og at opleve fællesskab. Her er der bøger om projektet ( f.eks om børn og mad, fortællinger om grøntsager og andre historier, der kan give børnene lyst til at udforske den kulinariske verden – få madmod og lære en masse nye sproglige begreber).

Bøgerne vil være lånt på biblioteket når det er projektbøger. Vi har “barnets bog” som er laminerede bøger med billeder fra barnets eget hjem. Disse bøger er gode begynderbøger som med billederne forbinder vuggestue og barnets hjem – og kan holde til at blive bidt og hevet i. Via “barnets bog” stifter barnet bekendtskab med bøger/litteratur – og sammen med pædagogerne lærer de at håndtere biblioteksbøgerne samt husets egne bøger.
 
Eksperimentarium (riskassen): Natur og Naturfænomener.

I dette lille rum arbejdes der med begyndende kendskab til vægt og mål. Børnene leger på egne præmisser, men materialerne er valgt ud fra, hvordan de kan fyldes og tømmes, efter forskellige størrelser, og hvordan de kan fyldes med ris – og blive lettere når risene løber igennem hullerne.

Børnene kan stå og hælde risene ud på gulvet (oplevelse af tyngdekraft) og opleve at beholderen bliver lettere og lettere, og hvordan risene rammer gulvet eller kan flyve hen i den anden side af rummet, alt efter hvordan barnet håndterer beholderen. (dette rum er meget populært blandt børnene).

Værkstedet

Rummet med spejle og fysisk udfoldelse, samt morgensamlingsrum.
 
[slideshow_deploy id=’3126′]