Rutinepædagogik

P√¶dagogiske rutiner d√¶kker over de daglige g√łrem√•l, der sikre b√łrnenes behov for s√łvn, mad, hygiejne, p√•kl√¶dning, hj√¶lp til overgange og meget mere. Der er p√¶dagogik og l√¶ring i alt hvad vi g√łr med b√łrnene, ved m√•ltidet, i garderoben, i forbindelse med barnets ankomst og afhentning, i vores modtagelse af nye b√łrn osv. Dette er en stor del at barnets hverdagsliv i vuggestuen.

Vi s√¶tter god tid af til vores rutiner, s√• der arbejdes i b√łrnetempo efter barnets behov. Dvs. at b√łrnene i god tid g√•r i gang med at skifte til natt√łj. At b√łrnene f√•r afsluttet det de er i gang med. Vi inddrager b√łrnene i oprydning, bordd√¶kning osv. Det er vigtigt for os at b√łrnene f√•r og oplever gl√¶de ved at mestre deres eget liv, finder gl√¶de ved at hj√¶lpe hinanden og v√¶re en god ven.

Under rutinep√¶dagogik har vi i samarbejde med b√łrnepsykolog Suzanne Krogh udviklet en m√•ltidspraksis og modtagelsespraksis.