Projekt “Madglad” 2015/16

På baggrund af den viden vi har fået gennem Køkkenløftet, har vi erfaret, at der er rigtig meget pædagogik i at arbejde inddragende med børn og mad. Mad fylder meget, især når det drejer sig om små børn, da det har stor betydning for børnenes trivsel og gode udvikling, at de har et sundt og godt forhold til det at spise. At inddrage børn i madlavning og andre aktiviteter med mad som omdrejningspunkt, lægger op til at man kommer til at arbejde hele vejen rundt om alle læreplanstemaerne. Nogle af nøgleordene for projektet skal være: Det skal være dejligt at spise sammen Det sociale miljø har stor betydning for børns gode madvaner Fokus på en afbalancering i oplæring i gode bordmanerer og at måltidet foregår i en legende lystfyldt atmosfære – Emma Gad vs. Pippi Det er vigtigt at børnene øver sig i at blive selvhjulpne ved måltidet og derigennem opnår større selvbestemmelse. Når det kommer til børnenes perspektiv på det gode måltid, har det betydning, hvem man spiser med. Det handler om at have fokus både på børnenes medbestemmelse og samtidig underbygge fællesskabet. Måltidet rummer gode muligheder for nærvær og omsorg i en travl hverdag.

Vi har de sidste to år været i tæt samarbejde med Kbh Madhus, via et projekt der hedder Køkkenløftet. Vi har været på forskellige kurser og er blevet vurderet og fået karakter løbende, for vores arbejde med køkkenløftet. Læs mere om Kbh Madhus her http://kbhmadhus.dk/