Selvhjulpenhed og at vi hjælper hinanden
Hvis man gør noget for et barn, som det selv kan, fratager man barnet retten til udvikling.
Morgenmad – børnene motiveres til at…
- Hente hagesmæk
- Klatre op i trip/trap stolen (børn, der er motorisk klar)
- Hælde gryn/cornflakes op i deres tallerken
- Hælde mælk op i deres tallerken og i deres glas
- Hælde mælk på grynene
- Tage brød fra kurven
- Personalet hjælper barnet til at sige ”tak for mad”
Efter morgenmad motiveres børnene til at..
- Tage hagesmækken af
- Lægge hagesmækken til vask i kurven
- Børnene bærer deres eget brugte service hen til rullebordet
I hverdagen på stuen motiveres børnene til at..
- Hente en skammel og hente det ned, som de vil have over “nå-højde” (med verbal støtte)
Ved tur – børnene motiveres til at..
- Tage tøj på (børn der er motorisk parate)
- Kravle op i barnevognene/ klapvognene
- Kravle ned af vognene
- Kravle baglæns ned ad trapperne i huset
- Kravle på maven op af trapperne i huset
- Gå op og ned af trappen og holde i gelænder
På legepladsen – børnene motiveres til at..
- Forsyne sig med legetøj
- Lægge på plads og hjælpe hinanden
Ved middagen – børnene motiveres til at..
- Hente hagesmæk
- Kravle op i Trip/trap stol
- Tage egen mad på tallerknen
- Hælde mælk/vand op i glas
- Tørre sig om munden med hagesmæk
- Lægge hagesmækken i kurven til vask
Middagslur og skiftning – barnet motiveres til at..
- Tage tøjet af
- Tage nattøj på
- Kravle i seng
Vi skaber forudsætninger for at børnene kan mestre dette ved at..
- Bordet dækkes med små skåle som børnene selv kan håndtere
- Trip/trap stolene indstilles til hvert enkelt barn (højde og bredde og net på sæderne – personalet selv)
- Bordet dækkes med små gennemsigtige kander
- Bordet dækkes med bestik
- Bordet dækkes med lette tallerkner
- Stiger til barnevogne og klapvogne
- Servietter i “nå-højde”.