Sanselegeplads
En legeplads, som er skabt til at stimulere alle sanser.
På vores sanselegeplads kan børnene lege med sand og vand, og opleve ild og frisk luft. Børnene har mulighed for at hente vand i hanen, og om sommeren bader de i den dertil indrettede lille sø, og har sjove vandoplevelser med det.
Der er sørget for at børnene kan udfolde sig fysisk ved at klatre, løbe, balancere, cykle, rutche og gynge – og om sommeren kan de lege på græsset sammen.
Bare tæer på flade sten
Det betyder, at børnene, når de har brug for at løbe, råbe og så videre, har mulighed for at bruge det femte rum. Gå med bare tæer på de flade sten fra Vesterhavet, som er tørre eller overhældt med vand, og mærke fornemmelsen af elementer fra naturen, mærke vinden, når de står på den lille bro, og bruge hele kroppen, når de, ganske få måneder gamle, kravler op af græsbakken og ender med en succesoplevelse på toppen.
Det er ikke kun børnenes egne lege, der kan udspille sig på vores legeplads/have.
Haven indgår også i vores projektarbejde.
[slideshow_deploy id=’3128′]
Hvilke tanker vi gjorde os om legepladsen – hvad skulle den kunne?
– Vi bor i byen og børnene oplever mest asfalt omkring sig. Vi ville give dem de sansemuligheder, der er i naturen, for vi er ikke et fritidshjem eller børnehave, som bare lige kan tage i skoven en hel dag.
– Der skule være forskellige sansemuligheder: Noget med dufte, smagsansen, det taktile (at røre ved – ikke bare en græsplæne, men også sand, grus, fliser, jord, sten og vand – det er både hårdt, blødt, vådt, koldt, varmt, stikkende og mærkes forskelligt. Det ville være godt for deres sanseintegration.
– Der skulle være noget visuelt smukt – forskellige blomster med duft, slyngplanter med forskellige blomster, roser m.v.
– Planter, som også kunne tiltrække dyr og insekter: Sommerfuglebusk og kravleplanter som med tiden vil danne et krat, hvor de små fugle får lyst til at bo – ligesom de gør ude i hækken.
– Planterne skulle arbejde sammen, så de bestøvede hinanden, og gav liv og næring til hinanden (denne opgave fik gartneren).
– De afgrøder, der kom, kunne børnene få et naturligt forhold til: Rabarber, ribs, solbær, figner, persille, purløg, æbler og blommer – kommer op af jorden, og er noget vi kan dyrke og spise. Dette er også et led i vores miljøledelse, hvor det handler om at vise børnene noget om natur og miljø, så børnene kan lære sig om dette.
– Der skulle være noget på legepladsen som kunne være udviklende for den motoriske udvikling – vi ønskede ikke færdigfabrikerede fjederdyr – vi ønskede, at det skulle være integreret i den måde ”naturen”, blev skabt på.
– Vi besøgte en anden institution i byen som har en grøn legeplads. Der blev vi overbevist om, hvordan man kan lave en legeplads som er inspirerende for børnene. Træstammerne, som ligger langs græsset, er en udfordring for børnene, at skulle komme over samt op at stå på. Stubbene kan også bruges. Bakkerne er en øvelse ud i balancekunst, og mange af børnene har brugt kræfter på at nå broen – ikke mindst komme ned igen.
– Broen bruges til at løbe på, stå og holde udkig på, og de børn, som endnu ikke føler sig helt sikre på deres ben, bruger broens sider til at støtte sig til.
-Vi har et vandlegebassin som består af en muret bund med fastmurede sten fra Vesterhavet. Når børnene går der med deres bare fødder – så mærker de det ujævne terræn med de lækre store runde sten som er varme i solen – og våde og glatte når vi leger med vand.
Vi har sandområder, og vi har områder, der kan bruges til at køre på – med motorcykel og cykler.